سینما‌های کشور دوشنبه و سه‌شنبه (۱۴ و ۱۵ خرداد) تعطیل است «جوکر ۲» در آستانه پخش از شبکه نمایش خانگی خبرنگاران مشهدی در روز زیارتی امام‌رضا(ع) نایب‌الزیاره شهدای خبرنگار غزه می‌شوند رویداد «خلاق و نوآور» برگزیدگان خود را شناخت + اسامی بازگشت نجم‌الدین شریعتی با فصل جدید «حسینیه معلی» اعلام روز‌های تعطیلی اجرای نمایش‌های روی صحنه مشهد در خرداد ۱۴۰۳ برگزاری مراسم خاکسپاری «عزیز شبانی» دوبله سریال جنایی «ژن جنایت» برای تلویزیون پخش جهانی «گربه ماهی» آغاز شد ادامه تحقیقات جنایی پلیس درباره مرگ «متیو پری» بازیگر سریال فرندز مستند زندگی «کتایون امیرابراهیمی» در مسیر تولید «لباس عروسی» با بازی رابعه اسکویی در مسیر تولید اهداف و رویکرد‌های چهاردهمین جشنواره بین‌المللی کتاب سال رضوی تبیین شد (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) «در سایه سرو» واجد شرایط اسکار شد مرتضی اردستانی، بازیگر سینما و تلویزیون درگذشت + علت فوت «روایت ناتمام سیما» با بازی آزاده صمدی در راه سینما شهامت استفاده از ابزار نمایش در حرم رضوی «روایت اول» مدیریت منسجم می‌خواهد
سرخط خبرها

درباره احمدرضا درویش که عمری در زمینه سینمای دفاع مقدس فعالیت کرده است | آخرین رستاخیز

  • کد خبر: ۱۷۵۳۴۲
  • ۳۱ تير ۱۴۰۲ - ۱۵:۳۵
درباره احمدرضا درویش که عمری در زمینه سینمای دفاع مقدس فعالیت کرده است | آخرین رستاخیز
با آغاز جنگ، احمدرضا درویش پس از تجربه عکاسی و فیلم برداری، ترجیح داد سینما را با دستیار کارگردانی آغاز کند و در ادامه موفق شد در بیست وسه سالگی یکی از فیلم نامه هایش را برای کارگردانی به دست سیف الله داد بسپارد.

شهرآرانیوز؛ «کانیمانگا» که از آثار موفق حوزه دفاع مقدس به شمار می‌آید، نخستین متن او بود که بر پرده سینما‌ها جان گرفت، اما اولین فیلمی که احمدرضا درویش به طور مستقل کارگردانی آن را برعهده گرفت سال ۶۵ با عنوان «آخرین پرواز» بر پرده نقره‌ای ظاهر شد.

اثری بر مبنای تعلیق که از خیانت‌ها و دست اندازی‌های منافقین در سال‌های جنگ تحمیلی روایت می‌کرد. پس از این تجربه موفق دو فیلم «ابلیس» و «آذرخش» را تولید کرد که اولی، بر پایه فرم و دومی در ساختار فیلم‌های ژانر حادثه ای، هردو بخش‌هایی از تسلط احمدرضا درویش به حوزه جامعه شناسی و سینما را انعکاس می‌دادند، اما آنچه احمدرضا درویش را در دهه ۷۰ به نامی آشنا در میان سینماگران ایرانی تبدیل کرد، فیلم «کیمیا» در سال ۷۴ بود که مخاطبان و منتقدان را حیرت زده کرد و روایتی متفاوت از خرمشهر را با حضور بازیگرانی، چون بیتا فرهی و خسرو شکیبایی به نمایش گذاشت.

این فیلم در ۹ شاخه نامزد سیمرغ بلورین از جشنواره فیلم فجر شد و در ادامه با دو فیلم «سرزمین خورشید» در سال ۷۵ (با دریافت جایزه ویژه هیئت داوران جشنواره فیلم فجر و نامزدی در سیزده رشته برای سیمرغ بلورین) و «متولد ماه مهر» در سال ۷۸ (با دریافت سه سیمرغ بلورین) به یکی از پرمخاطب‌ترین کارگردانان دهه ۷۰ بدل شد. ســــال ۱۳۸۲ بـــود که خبر رونمـایی از عظیم‌ترین فیلم در ژانر دفـــاع مقدس با کارگردانی احمدرضا درویش در صـدر اخبار سینمایی قـرار گرفت.

فیلــــم «دوئــــل»، که موفق شد در بیست ودومین جشنواره فیلم فجر هشت سیمرغ بلورین را از آن خود کند، نخستین فیلم سینمایی بود که با صدای دالبی دیجــیـــــتال ضبــط شد و عنوان بهترین کارگردانی را از جشنواره فجر به خود اختصاص داد. احمدرضا درویش، اما در شانزدهم بهمن سال ۸۸ هم زمان با اربعین حسینی، فیلم برداری از مهم‌ترین اثر سینمایی خود را در شهرستان بم آغاز کرد.

فیلمی که در سال ۹۱ آماده نمایش شد و پس از دریافت تمام مجوز‌ها برای اکران در سی و دومین جشنواره فیلم فجر به کاخ جشنواره راه یافت. این فیلم با محوریت بخشی از زندگی امام حسین (ع) و واقعه کربلا، در ژانر تاریخی مذهبی تولید شد، اما به دلیل نمایش چهــــره حضـــــرت عبــاس (ع) و برخی انتقاد‌ها از ادامه اکـــــــــــــران بازماند.

در غلاف اکران

فیلم «رستاخیز» نخستین بار دی سال ۹۲ در حضور تعدادی از اعضای دولت به اکران خصوصی و پس از آن در بهمن همان سال هم زمان با برگزاری سی و دومین جشنواره فیلم فجر به نمایش درآمد. سپس در ۲۴ تیر سال ۹۴ با اخذ تمام مجوز‌های قانونی به اکران عمومی درآمد، اما با مخالفت علما و مراجع توقیف شد. وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی وقت، اعلام کرد پس از اعمال نظر مراجع عظام تقلید و انجام اصلاحات، این فیلم به اکران عمومی خواهد رسید، اما وضعیت اکران سینمایی آن تا به امروز در هاله‌ای از ابهام باقی مانده است.

داستان رستاخیز

داستان فیلم «رستاخیز» حول محور شخصیتی به نام «بُکَیرِ بن حر» فرزند حر بن یزید ریاحی، شخصیت معروف کربلاست. او که از دوستان نزدیک حفض بن عمر بن سعد است، به فاصله کوتاهی از مرگ معاویه، از سوی یزید به عنوان پیک ویژه انتخاب می‌شود و در اوج ماجرای تلاش یزیدیان برای بیعت گرفتن از امام حسین (ع)، راوی مکاتبات دربار دمشق و امارت کوفه و بصره می‌شود. پس از چندین بار رفت و برگشت بین دمشق و کوفه و بصره نهایتا به کربلا می‌رسد و در کنار پدرش که فرمانده سپاه پیشرو کوفه است شاهد ماجرای کربلاست.

افتخارات جشنواره‌ای

فیلم رستاخیز مجموعا دوازده بار نامزد دریافت جایزه جشنواره فیلم فجر شد که در این بین موفق شد ۹ سیمرغ بلورین را از آن خود کند. برنده بهترین کارگردانی (احمدرضا درویش)، برنده جایزه نقش دوم مرد (بابک حمیدیان)، برنده بهترین فیلم برداری (حسین جعفریان)، برنده بهترین چهره پردازی (سید محسن موسوی)، بهترین طراحی صحنه و لباس (مجید میرفخرایی) و بهترین موسیقی متن (استفان واربک) بخشی از افتخارات داخلی این اثر است و در چهار جشنواره بین المللی نیز مورد تحسین قرار گرفته است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->